12.10.2010 r.
Comenius_logo

COMENIUS PARTNERSTWO SZKÓŁ
2010 - 2012

Gimnazjum w Proszowicach realizuje kolejny projekt  Comenius z programu Uczenie się przez Całe życie (Long Life Learning) finansowany przez Unię Europejską. W tym roku zakończyliśmy projekt realizowany z Hiszpanią i Turcją a obecnie otrzymaliśmy grant finansowy w wysokości 20 tys. euro na realizację projektu z Litwą, Rumunią Anglią i Turcją. Tytuł projektu to „Report Yourself – Young European Journalists”, co można przetłumaczyć jako: „Opisz siebie – zostań młodym europejskim dziennikarzem”.

W trakcie realizacji projektu powstanie strona internetowa, na której raz na dwa miesiące każdy z partnerów będzie zamieszczał swoją wersję gazety redagowanej przez uczniów danej szkoły. Temat poszczególnego wydania będzie wspólny dla wszystkich – podobnie jak język – wszystkie szkoły komunikują się w języku angielskim. Tematami kolejnych wydań mają być: Nasz Region; Zwyczaje i obrzędy mojego kraju; Co warto zobaczyć w…..; Dostań Pulitzera – artykuły i felietony na dowolny temat, oraz wiele innych.

Integralną częścią każdego programu Comenius jest wymiana młodzieży i nauczycieli szkół partnerskich. W październiku 2010 gościliśmy w Proszowicach grupę młodzieży z Litwy, Rumunii i Turcji a także nauczycieli ze szkoły angielskiej. W trakcie pobytu naszych gości zrealizowaliśmy ciekawy program integracyjny – wspólne tańce i karaoke; omówiliśmy plan działania dotyczący wydawania gazety internetowej a także zwiedziliśmy lokalne atrakcje: Proszowice – kościół i Ogród Biblijny, Wieliczkę, Stary Kraków, Muzeum w Oświęcimiu. Goście byli zachwyceni polską gościnnością i urokami Małopolski.

Wiosną młodzież polska wyjedzie do Rumunii i Turcji z rewizytą.


UCZNIOWIE Z GIMNAZJUM  W PROSZOWICACH ZWIEDZAJĄ  ŚWIAT

Podsumowanie (2008 - 2010)

Prawdziwy kebab, muezin głoszący modlitwy z  minaretu o czwartej rano i ujmująca gościnność tureckich  rodzin pozostanie na zawsze w pamięci uczniów z proszowskiego gimnazjum,. Podobnie kolorowe wspomnienia palm, morza i tapas (tradycyjne przekąski) pozostaną w sercach tych, którzy odwiedzili gorącą Hiszpanię – wszystko to za sprawą programu Comenius, który właśnie zakończyliśmy realizować w naszej szkole.

Idea wspólnoty i porozumienia bez granic jako podstawa istnienia Unii Europejskiej jest realizowana w Proszowicach naprawdę bez granic.

Gimnazjum w Proszowicach zostało beneficjentem unijnego programu Comenius działającego w ramach Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wniosek złożony w lutym 2008 zyskał akceptację Komisji Europejskiej i szkoła otrzymała kwotę 24000euro na dwuletnią realizację swojego projektu o nazwie „Wielka Księga dobrych pomysłów jak uczyć i uczyć się – języka angielski, informatyka i CLIL”. Pomysł na napisanie wniosku wziął się ze współpracy internetowej z Hiszpanią i Turcją w ramach programu e-twinning, Gimnazjum w Proszowicach było szkołą koordynującą projekt, natomiast pozostałe szkoły były szkołami partnerskimi. Głównym celem współpracy była wymiana doświadczeń i poglądów dotyczących metod nauczania z punktu widzenia nauczycieli i uczniów i porównanie ich we wszystkich trzech szkołach. Pierwszym krokiem było oczywiście poznanie partnerów. W ramach realizacji projektu we wrześniu 2008 grupy zaangażowane w projekt w każdym z krajów partnerskich opracowały prezentacje multimedialne na temat własnych szkół, miast, regionów. Indywidualnie uczniowie przesłali do szkół informacje na własny temat – swojego hobby, rodziny i zainteresowań. Na tej podstawie dokonaliśmy doboru parterów pod kątem przyszłej wymiany oraz rozmów Skype’owych. W październiku 2008 Proszowice odwiedzili goście z Hiszpanii a w kwietniu 2009 odwiedzili nas goście z Turcji.

Podczas pobytu goście z hiszpańskiego Santandera i tureckiego Gumushane mieli możliwość poznania naszej kultury, okolicy i systemu nauczania. Podczas swej wizyty zwiedzili Kraków, Obóz Śmierci w Oświęcimiu, Wieliczkę, Częstochowę oraz przemierzyli Szlak Orlich Gniazd. Ponadto uczestniczyli w lekcjach w naszej szkole, rozegrali dwa mecze – w piłkę nożną oraz w siatkówkę a także świetnie się bawili na wieczorze karaoke i na dyskotece w szkole. Do historii przeszły tańce ludowe, których uczyliśmy naszych zagranicznych partnerów. Przy dźwiękach poloneza, krakowiaka i krzesanego bawiliśmy się znakomicie. Po powrocie uczniowie stworzyli pamiętniki internetowe – blogi, które są cały czas w użyciu. Jednocześnie uczniowie i nauczyciele byli w stałym kontakcie z partnerami z Turcji i Hiszpanii. Zostały nagrane po dwie lekcje języka angielskiego i przesłane na płytach CD do każdego z zespołów partnerskich. Lekcje obejrzano i omówiono na kołach pozalekcyjnych z młodzieżą uczestniczącą w projekcie.

Wspólna praca nad projektem i tworzenie naszej publikacji „Wielka Księga pomysłów jak uczyć i uczyć się – języka angielski, CLIL, TIK” zbliżyło uczniów i nauczycieli do siebie, lecz bez wątpienia największą atrakcją programu było realizowanie wyjazdów zagranicznych W ramach rewizyty w maju i czerwcu 2009 uczniowie z Gimnazjum wyjechali do Turcji a następnie do Hiszpanii. Podróż do Turcji była bez wątpienia długa i męcząca, ale pełna ekscytujących momentów – podróż samolotem, zwiedzanie egzotycznego Istambułu z monumentalnym Błękitnym Meczetem oraz pierwszy kontakt z egzotyką kraju muzułmańskiego przyprawił wszystkich o zawrót głowy. Lądowanie w docelowym Trabzonie urzekło nas przepięknymi widokami Morza Czarnego oraz pobliskich Gór Pontyjskich. Miejscowość, której znajdowała się nasza szkoła partnerska to Gumushane – niewielkie miasteczko w skalistej okolicy. Podczas pobytu tam chłonęliśmy nową kulturę. Byliśmy pierwszą grupą Polaków w tym miejscu i wszędzie witano nas bardzo serdecznie. Wypijaliśmy litry pysznej herbaty w każdym miejscu i o każdej porze, podawanej w niewielkich szklaneczkach, a nalewanej z samowara. Wbrew popularnym poglądom, to nie kawa, lecz herbata jest najchętniej pita w Turcji. Ciekawostką było to, że odwiedziliśmy też plantację herbaty i własnoręcznie ścinaliśmy jej pędy. Ogromne wrażenie zrobił na nas Klasztor w Sumeli – osadzony w skale dawny grecki monastyr, a obecnie muzeum. Do budowli zawieszonej na wysokości 300 metrów prowadzą strome schody, w ruinach mogliśmy oglądać wspaniale zachowane freski przedstawiające sceny religijne.

Równie wspaniałą wyprawą była nasza wycieczka do Hiszpanii. Cudowny, egzotyczny Santander położony nad Atlantykiem urzekł nas swoją zabudową i funkcjonalnością. Nasi hiszpańscy partnerzy zapewnili nam wiele atrakcji takich jak zwiedzanie Muzeum Altamiry z malowidłami naskalnymi i budynków projektowanych przez Antonio Gaudiego. Zwiedzaliśmy urzekające stare miasteczka, takie jak Santilliana del Mar i całą piękną Kantabrię. Młodzież nie tylko wspólnie odbywała zajęcia w szkole, ale także rejs statkiem, dyskotekę, ognisko na plaży z okazji Nocy Świętojańskiej i wiele innych ciekawych atrakcji. Nie zabrakło też czasu na plażowanie. Cudownym momentem naszego pobytu w Santanderze było odwiedzenie reprezentacyjnej siedziby Burmistrza miasta – Pałacu Magdaleny. Malowniczo położony na cyplu pałacyk otoczony piniami i hortensjami zapadł nam głęboko w pamięć. Żal nam było opuszczać to wspaniałe miejsce. W drodze powrotnej do Polski zwiedziliśmy także Saragossę ze wspaniałą Bazyliką Madonny del Pilar, do której modlił się także Jan Paweł II w trakcie swej pielgrzymki do Hiszpanii. Zwiedziliśmy także Barcelonę – magiczne miasto ze wspaniała Katedrą Sagrada Familia Gaudiego i górującym nad miastem wzgórzem Montjuic, z którego spływa bajeczna, tańcząca fontanna. Ta podróż na zawsze pozostanie w naszych wspomnieniach.

Zachęceni sukcesem aplikowaliśmy w tym roku o kolejne środki w ramach programu Comenius i wniosek także otrzymał akceptację. Nowy projekt będzie obejmował 5 państw – Polskę, Rumunię, Litwę, Wielką Brytanię i Turcję. Także i tym razem mamy nadzieję na wspaniałe rezultaty naszego partnerstwa. Ponadto, program partnerstwa szkół Comenius jest też od tego roku realizowany w Szkole Podstawowej Nr 1, a nowy typ partnerstwa Comenius Regio będzie realizowany pomiędzy regionami Proszowic i Adany w Turcji.

 

Izabella Krzywkowska


MIĘDZYNARODOWY PROGRAM W PROSZOWICKIM GIMNAZJUM
2008 - 2010

Gimnazjum w Proszowicach zostało beneficjentem unijnego programu Comenius działającego w ramach Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wniosek złożony w lutym 2008 zyskał akceptację Komisji Europejskiej i szkoła otrzymała kwotę 24000 euro na dwuletnią realizację swojego projektu o nazwie „Wielka Księga dobrych pomysłów jak uczyć i uczyć się – język angielski, informatyka i CLIL”. Pomysł na napisanie wniosku wziął się ze współpracy internetowej z Hiszpanią i Turcją w ramach programu e-twinning. Gimnazjum w Proszowicach, jako autorzy wniosku, jest szkołą koordynującą projekt, natomiast pozostałe szkoły są szkołami partnerskimi. Głównym celem współpracy jest wymiana doświadczeń i poglądów dotyczących metod nauczania z punktu widzenia nauczycieli i uczniów i porównanie ich we wszystkich trzech szkołach. Pierwszym krokiem było oczywiście poznanie się partnerów, dlatego też w październiku Proszowice odwiedzili goście z Hiszpanii a na początku roku 2009 przyjadą goście z Turcji. Analogicznie w maju i czerwcu 2009 wyjadą do Hiszpanii i Turcji uczniowie z Gimnazjum. Podczas pobytu w naszej miejscowości, uczniowie z hiszpańskiego Santandera mieli możliwość  poznania naszej kultury, okolicy i systemu nauczania. Podczas swej wizyty zwiedzili Kraków, Obóz Śmierci w Oświęcimiu, Wieliczkę, Częstochowę oraz przemierzyli Szlak Orlich Gniazd. Ponadto uczestniczyli w lekcjach w naszej szkole, rozegrali dwa mecze – w piłkę nożną oraz w siatkówkę a także świetnie się bawili na wieczorze karaoke i dyskotece w szkole. Programy tego typu są fenomenalnym zjawiskiem, pokazują młodym ludziom jak bardzo są do siebie podobni bez względu na szerokość geograficzną, kolor skóry czy religię. Uczą tolerancji dla różnic kulturowych, a przede wszystkim dają poczucie przydatności języka angielskiego. Jest to realny, namacalny wymiar wspólnoty europejskiej – nie deklaracje, wystąpienia czy telewizyjne informacje, lecz konkretni goście z zagranicy, konkretne środki finansowe na realizację wyjazdów. Mamy nadzieję, że dalsza współpraca będzie równie udana jak ta do tej pory.

Izabella Krzywkowska

Santander - czerwiec 2009

Gümüşhane - maj 2009

Proszowice - kwiecień/maj 2009

Proszowice - październik 2008


Szkoły z którymi współpracujemy
w projekcie “The Good Book of Teaching and Learning Ideas – English, IT and CLIL”.

Instituto de Enseñanza Secundaria Villajunco,  Santander, Hiszpania

http://villajunco.org/iesvillajunco@villajunco.org
Alumnos del IES Villajunco, en Polonia para un proyecto educativo



Ali Fuat Kadirbeyoğlu Anadolu Lisesi, Gümüşhane, Turcja

http://www.afkanadolulisesi.k12.tr

Comenius - jeden z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo oraz merytorycznie:
  • partnerską współpracę europejskich placówek edukacyjnych (polegającą na realizacji wspólnego projektu);
  • uczestnictwo nauczycieli w kursach doskonalenia zawodowego;
  • przygotowanie do pracy przyszłych nauczycieli (poprzez umożliwienie im odbycia stażu w roli asystenta).
W 2007 roku budżet programu Comenius
przeznaczony na działania zdecentralizowane
wynosił 9.474.644 EUR. (czytaj dalej...)