Daleka
podróż gimnazjalistów i kadry nauczycielskiej z
Proszowic
Początkiem czerwca,
gdy Małopolska zmagała się z nawałnicami i ulewnym
deszczem, gimnazjaliści wraz z dziesięcioosobową grupą
nauczycieli, zmagali się z trudami siedmiotysięcznej
trasy do Hiszpanii.
Podróż wpisywała się w założenia
współpracy ze szkołą w hiszpańskiej miejscowości
Santander, z którą nasze lokalne szkoły, Urząd Gminy i
Miasta Proszowic, Miejska Biblioteka Publiczna,
współpracuje w ramach projektu Comenius.
Docelowym miejscem podróży był urząd
Miasta Santander oraz tamtejsza szkoła partnerska. W
miejskim ratuszu odbyło się spotkanie robocze z udziałem
burmistrza miasta, na którym wymieniono
polsko-hiszpańskie doświadczenia i uwagi dotyczące
realizacji projektu. Omówiono też zadania na rok
następny. Uczestnicy projektu wzięli również udział w
praktyce zawodowej „job shadowing”, polegającej na
obserwacji pracy urzędników i nauczycieli. Hiszpańscy
gospodarze zadbali również o turystyczną stronę gościny,
organizując wycieczki, w tym zwiedzanie jaskini i Muzeum
Altamira, kamiennego miasteczka Comillias oraz przejazdu
kolejką linową w masywie górskim Picos de
Europa.
Podróże tego rodzaju, odbywają się
zazwyczaj autokarem. Wiąże się to, ze względu na czas
pracy kierowców, z koniecznością zatrzymywania się i
postojów. Fakt ten wykorzystywany jest na zwiedzanie i
poznawanie nowych atrakcyjnych miejsc. Zatem w drodze
podróżnicy mieli okazję podziwiać wodospady Renu oraz
piękny bawarski krajobraz. Zwiedzili Niceę oraz miasto
słynnego filmowego festiwalu – Cannes.
W podróży uczestniczyło około
dwudziestu uczniów proszowickiego Gimnazjum, dyrektor
Maria Bielska Kahan oraz dziesięcioosobowa grupa
nauczycieli. Towarzyszyła im również delegacja
pracowników Urzędu Gminy i Miasta Proszowice, dyrektor
Miejskiej Biblioteki Publicznej Katarzyna Wawrzeń oraz
dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 1 Marzena Żywot wraz z
kilkoma nauczycielami.
Wyprawy w ramach projektu Comenius
organizuje, niestrudzenie i z ogromną sprawnością,
anglistka Izabella Krzywkowska. Wyjazdy te mają więcej
walorów poznawczych niż rekreacyjnych. Wymagają dobrej
kondycji i „elastyczności” wobec nowych, czasem
zaskakujących sytuacji o czym zresztą, lojalnie przed
każdym z nich, informuje organizatorka.